Czytamy Sercem w Filii
Październik to miesiąc, w którym odbywa się wiele przedsięwzięć czytelniczych i bibliotecznych, m.in. akcje: Czytamy z Sercem, Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania czy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.
Czytamy z Sercem to akcja edukacyjna skierowana dla szkół, bibliotek i innych palcówek oświatowych. W tym roku prowadzona była jej 4. edycja, która przez liczne zainteresowanie placówek zyskała zasięg międzynarodowy.
Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania i Światowego Dnia Serca, które odbywają się 29. września, Filia po raz trzeci wzięła udział w tych ważnych przedsięwzięciach. Razem z uczniami i nauczycielami janowskiej szkoły podstawowej promowaliśmy literaturę i poszerzaliśmy wiedzę na temat serca.
3. października w klasie 3a i 4. października w klasie 3e Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Janowie Lub. przeprowadziliśmy zajęcia biblioteczne łączące edukację literacką z tematyką zdrowotną, a szczególnie dbaniem o nasze serca. Uczniowie z entuzjazmem wzięli udział w lekcjach, chętnie czytali na głos wybrane fragmenty książek, z zaciekawieniem słuchali wiadomości jak działa serce, wymieniali swoje uwagi na temat zdrowego stylu życia. Na zajęciach wykorzystaliśmy tekst "Serce misia" przygotowany przez p. Małgorzatę Ficoń, pomysłodawczynię i główną koordynatorkę akcji „Czytamy z Sercem”. Dzieci wypełniały także karty pracy Sercowy labirynt, i rozwiązywały krzyżówkę Zakodowane serce, to sprawdzony sposób na połączenie zabawy i nauki.
Z naszej obserwacji wynika, że dzieci nie boją się czytać na głos, dokładają wszelkich starań, by czytanie było dla nich przyjemnością i sprawiało im radość.
Nawyk systematycznego czytania u dzieci należy wyrobić przez wspólną pracę rodziców, nauczycieli, bibliotekarzy a wtedy dzieci chętniej będą przychodzić do biblioteki, będą starały się więcej rozmawiać o książkach, a także nie będą unikać głośnego czytania. Obecność książek w codziennych aktywnościach, wykorzystanie ich na wiele różnych sposobów (czemu służą w/w Akcje biblioteczne) może skutkować dobrze wykonaną pro-czytelniczą misją.